tisdag 6 januari 2009

Härligt retro

Foto: Lotten
I förra veckan när jag var på stan gick jag in på Lagerhaus för att kolla efter kudden med äppletryck. Den hade givetvis inte kommit in.... men däremot hittade jag de här fina burkarna med riktigt retro-tryck. Det är någonting med äpplen som jag finner oemotståndigt.... samma som med flugsvampar ;-) Jag köpte även kökshandukarna med äppletryck som jag har tänkt använda till ett speciellt projekt... återkommer om det senare!

Foto: Lotten
Så här ser då halsduken ut när den är monterad. Lite krokig och sned... eftersom rutorna inte är precis lika stora ;-) Färgmässigt blev den inte som jag hade tänkt mig.... mer utvattnad och mesig tyvärr. Jag tror att det beror på det vita - jag hade ju kunnat dra på mer med färgerna och blanda dem i mitten och bara använda det vita ytterst. Man lär av sina misstag ;-) Detta är en kort halsduk... kanske i barnmodell. Till nästa gång skall jag våga mer med färg och försöka virka lika hårt/löst på alla rutorna. En fråga - Kan man virka någon kant runt om för att på så sätt få den mer jämn?

9 kommentarer:

Sara sa...

Imponerande!

Anonym sa...

Hur kunde jag missa de där burkarna? Nu måste jag ju ner till stan igen :)

Anonym sa...

Men jeg syntes det var utrolig lekkert jeg Lotten! Jeg liker sånne duse og delikate farger!
Det var morsomt at du akkurat har heklet et sånt..Da jeg var hos Kaspara fikk jeg se hennes flotte utgave og da jeg gikk inn til Fyrabarnsmamman har hun også lagt ut bilde av et sånt!
Jeg fikk så lyst til å prøve at jeg har lagt fram garn for å prøve jeg også! Takk for inspirasjon!
Så koselige retrobokser du har avbildet..Det med pæra på var veldig lik en Marimekko-pære!
Superfin!!! Ha en koselig kveld!
Klem fra Kardemomme :)

Anonym sa...

Heisan Lotten!
Så herlig skjerfet ble! Hvor flinke vi er blitt til oldemorruter!!! Vet du; det ligner litt i farvene på det ullteppet jeg hekler.
Nå har jeg begynt på et nytt skjerf også. Det blir nok ferdig i morgen. Kjenner jeg blir litt sliten i armen etter hekle-stunta mine.
Ha en fin kveld! Klem fra kaspara

Maria sa...

Vilka fina burkar! SKa snart till Stockholm, då ska jag besöka Lagerhaus (nog för att det finns i Luleå också men dit vet jag inte när jag ska...)
Går säkert att virka en kant runt halsduken. Min svägerskas mamma som virkade min filt virkade ihop alla rutor.

Retro Elephant sa...

Oj vilka söta retro burkar!

//Lina

Eva sa...

åh vad fina burkar, varför har vi inte Lagerhaus där jag bor.
gillade den gröna burken jättemycket, jag och grönt!

Anonym sa...

Nämen! Det är ju precis en sån som jag såg hos Rice. Duktig Lotten!!!! Vad du kan! Jag vill också lära mig virka, särskilt mormorsrutor.
Jag tycker inte den är blaskig. Den är FIN! Jag har lagt ut länk i texten nu på vart jag köpt vaxduken. :D

Ida B. Støen sa...

Jeg ELSKER boksene med epler og pærer!!!!!!!! Tror ikke vi har disse butikkene i Norge:(