tisdag 8 november 2011

Knapphalsband


Jag är med i Pysselstafetten och tar över stafettpinnen efter Linda som igår visade jättefina julklappsetiketter. Jag tänkte visa hur man gör ett fint knapphalsband av alla gamla knappar som ligger i lådorna.



Du behöver: Knappar, band/tråd/snöre - Jag har valt ett smalt sidenband. Samt en nål som går igenom hålen på knapparna.



Sedan trär du knapparna på tråden/snöret. Knapparna skall ligga med baksidorna mot varandra och framsidan utåt. På detta sättet blir det ingen fram eller baksida på halsbandet utan du kan använda den sida du känner för. Man kan t ex ha en färg på ena sidan och en annan färg på andra sidan för en kul effekt.



Här är en illustration som visar hur du trär knapparna. Detta är ett enkelt pyssel som alla klarar. Barnen kan vara med och göra sina egna julklappar till kompisar eller mor-far-föräldrar.



Så här blev mitt färgglada halsband trätt på sidenband - helt i min smak! Som ni ser på mitt halsband valde jag att inleda och avsluta med en modell mindre knappar. Men det funkar lika bra med likstora knappar.  Nedan är ett knapphalsband gjort av gamla pärlemorknappar trätt på ett smalt läderband - Lite mer klassiskt kanske...

Foto: Lotten

Hoppas att ni testar att göra mitt knapphalsband som kan bli en uppskattad julklapp :) Nu lämnar jag över stafettpinnen till Gerda-Thyra imorgon. Ha en bra dag!

25 kommentarer:

Stina Glaas sa...

Fina! Vad fint att det var samma form på knapparna i det färgglada halsbandet. Kul att du visade två olika stilar också. :-)
Se fram emot ditt nästa pyssel! :-)

fiazoo sa...

Åh vad fint! Och alltid lika pysslig. Jag har några knappar, inga mängder direkt, som jag vill göra något fint med. Det räcker nog till ett armband om jag har tur :)

Tack för inspirationen.

Ulle sa...

Jag har i så många år jag kan minnas haft knapp-fobi. Har helt enkelt tyckt att det är GÖÖÖR läskigt med gamla knappar, UGH!!
På senare tida har jag dock insett pyssel-möjligheterna med dessa små läskiga saker och jag har i mitt sinne börjat fundera på möjliga saker att skapa. Har inte kommit längre än till funderar-stadiet men vem vet när man löper linan ut:)

Hursom helst så är dina halsband jättefina och jag tror nog att min lilla T skulle tycka att det vore jättekul att göra ett halsband av knappar. Får se när hennes mor har mod att göra det:)
Kramiz

hennihenni sa...

Det verkar vara ett perfekt barnpyssel! Och bra idé bland kommentarerna också att göra ett armband, kanske ett matchande set?

Henrietta sa...

Vad bra! Nu vet jag vad jag ska göra med alla gamla knappar!

//Henrietta

Loppan Lorum sa...

Fiffigt och fint! Gillar båda varianterna - vill hem och testa genast :) För knappar finns det gott om där hemma...

Loppan Lorum sa...

Förresten: ett tips om nålen är för tjock eller hålen för små tror jag är att använda en sån där liten nålpåträdare (?) i metall istället.

Ninette sa...

Sånt halsband vill jag också göra! måste först hitta knappar som passar ihop. och lite tid, men ett sånt halsband vill jag absolut göra!

gult hus i svingen sa...

Gjett hvem som skal lage seg ett slik knappehalsbånd.) Jo jeg:)

klem Trine:)

Anita sa...

Superfint och enkelt pyssel. Tack för att du delar med dig.

Trevlig kväll

Louise sa...

Oh lala så snyggt!! Nu blir jag genast sugen på att ge mig ut på knappjakt eftersom jag inte har några fina gamla knappas liggandes här hemma!! /Louise

Mya sa...

Så himla tjusigt!

Helena Högberg sa...

Man skulle kunna ta stora knappar och göra ett superhäftigt skärp i samma teknik!

E.R.R.Y sa...

Superfina! Har gjort nåt liknande en gång, men blandade knappar och pärlor. Nu vill jag göra ett knapphalsband! :) Tack för inspirationen!

Kram

Alexandra - Pysselmaniker sa...

Vilken kul idé! Och jag gillar att du visar två olika varianter på det =)

Petra / Popetotrora sa...

Vilken rolig idé! Ska helt klart testas. :-)

Gerda-Thyra sa...

Så fint! Jag älskar knappar och borde nog ta mig tid till att göra ett fint knapphalsband!

julstugan sa...

Vilken bra idé, ska leta knappar, perfekt för barnen att göra present till mormor/farmor, dettta klarar de själva.

Tack för att du delar med dig.

Bodil (200procent) sa...

Vilken skön idé!!! Jag har länge funderat på liknande som armband och nu måste jag testa båda och! Tack för inspirationen!

till-vidas-ara sa...

Ååååh, ljuvligt tack för tipset kära du! önskar så jag hade tiden också!

underbar dag till dig..

kramar Lycke

Karinas inspiration sa...

Tack för jättebra tips:))
Jag har massor med fina knappar!

HannasHörna sa...

Jättefint! Åh vad sugen jag blev på att göra ett sådant. Kram

kollijox sa...

WOW! fina dom blev.

Helena sa...

Tack! Undrade just hur man gör sådana knapphalsband! :) Kul! Tack för att du tittade in och kommenterade i min blogg.

Slow-Eva sa...

Haha, klassiskt knapphalsband :)
Underbart! Jag älskar det och ska nog ge mig ikast med ett armband.