tisdag 26 maj 2009

Vardagsrum före-efter


Foto: Lotten
Ovan ser ni hur vardagsrummet såg ut innan. Capuccinofärgade väggar med en mörkbrun fond och guld bakom hyllan (som inte syns just på de här bilderna ;-) ). Ekskänken från IKEA såldes snabbt på Blocket och hyllorna skall få ett nytt liv ute i förrådet.....




Foto: Lotten
Samma vy men uppdaterad till 2009. Vitmålade väggar, vintage tapet och kemtvättade ryan från mamma. Marimekkotavlan skall upp på väggen i trappan och här skall istället en jättefin Amerikakarta upp - liknande den stora Afrika-kartan vi har på landet.

Foto: Lotten
Den gula färgen på väggen bakom skåpet är blandad efter det gula i vintagetapeten. Jordgloben är från mitt föräldrahem liksom betjänten.



Foto: Lotten
Favorittavlan hänger kvar såklart. Fåtöljen skall få på sig sin vita klädsel när jag har letat fram den ;-) Allt bråte är inte undanplockat än..... hela hallen är full efter jag plockat bort för att kunna knäppa dessa bilderna.





24 kommentarer:

badanka sa...

Underbart! ja skulle trivas i det där fina v-rummet..Å den gula färgen var verkligen en glad färg!

Maria sa...

WAU !!! God hvor er det bare flot - jeg er helt... ahhhh :-) Billedet bag sofaen med de tre mennesker/figuerer er jeg helt vil med. Et det en plakat, eller ? Og hvor har du den fra ? Tjenerfiguern er jo også helt vild flot, ja det hele. Skal lige love for at der blev forandring, helt fantastisk :-)

Klem Maria.

Mari sa...

SÅ flott det ble!!!! Åh, det er så herlig med sånne lyse miljøer! Nå fikk jeg skikkelig lyst på hvit sofa!!

m a r i a k o d e n sa...

Hej!!
Men alltså!
Hur fint som helst blev det ju!!!

=)

Ingun sa...

Det ble veldig bra.Ha en fin dag...

Anonym sa...

En riktigt snygg och fräsch uppdatering av vardagsrummet! Skönt med vit bas och härligt med många färgklickar!

Minmill sa...

Vet du hva, Lotten, dette ble veldig flott. Jeg er helt stum av beundring. Det er så flott med det lyse og alle fargeklattene kommer bedre fram med hvit bakgrunn. Det ser mye muntrere ut nå enn før. Gratulerer med vellykket oppussings prosjekt!!! Nå fikk jeg lyst til å ta fatt i litt her hjemme etter å ha blitt inspirert av deg.

Majssan sa...

Vilket vardagsrum, man blir så glad av alla färger!

I Veras hus sa...

SUPERfint blev det.
Marimekko-tyget passade också otroligt bra in precis just där, tycker så himla mkt om det.
Tummen upp!!

Linda sa...

superfint!

Tant Grön sa...

Finfint! Vilken häftig betjänt, riktigt cool! Tavlorna är helt fantastiska. Jag önskar att jag hade lite fler väggar så att jag fick plats för alla fina tavlor som finns ädr ute i världen, jag älskar Botero.

Lycke sa...

Jättefiiiint, blev det!! Gillar den gula färgen på väggen, ser så himmelens fräscht ut, och vintagetapeten är ju för fiiin...

Tavlan gillar jag också, förstår att den är en favorit, och betjänten var verkligen speciell..du har verkligen lyckats här, vad himla kul att se!

Kram Lycke

Lycke sa...

Haloj, ville du vara med på pay-it forward-grejen ??? Persilja var nr 1 men hon avböjde när hon deltagit tidigare, så du är nr tre om du vill...är bara att köra samma grej hos dig och så kommer en liten gåva från mig till dig inom ett år...
Kika in till mig och säg om du vill..

Kram Lycke

Vintage Victoria sa...

MMMMM - Jag gillar verkligen ditt hem jättemycket, så fint tidigare och nu ännu snyggare - tapeten, glasskåpet, Marimekko-tavlan - du kan konsten du! Kram Victoria

Kaspara sa...

God morgen, Lotten!
Så frisk og glad stuen ble!! Det var så rent og nydelig med de hvite veggene og de friske rødlige putene i sofaen.Elsker lampene som står på hver side av sofaen. De fant du vel på Tradera om jeg husker rett.
Morsomt bilde over sofaen også!
Måtte kikke litt ekstra på den store betjenten fra ditt barndomshjem. Artig innslag som ikke mange har! Globuser er herlige og kart; minner om muligheten til å reise.
Så heldige dere er som har funnet så mange kart forresten.
Tipper at dere trives i den frodige, glade stua. Helt herlig må det jo være også for barna med slike farvebomber innimellom. Ser mine gutter blir veldig glad når det kommer nye farveklatter i huset.
Her skinner sola, men det blåser veldig.
Skal sy til den lille netthandelen i dag. Savner fotoapparatet!!!! Men det skal dukke opp et nytt snart.
Ha en god dag, Lotten!
Klem fra Kaspara

Re-dizain sa...

Åjåjåj!!!Så syggt! Så mysigt och så varmt! Tapeten är som än blomsterträgård! Grattis tjejen, du har verkligen lyckats att av ett fint rum skapa ett ännu finare och ännu charmigar!
Om du har en tapetbit kvar tackar jag inte nej till:)
kram på dig!

rosalucia sa...

VÄLDIGT fint blev det!!!!
Så somrigt.
Nu fick jag en liten kick att börja fixa jag också...
Jättefina tavlor!!!
Ha en skön helg.

Lisa sa...

Älskar att gå in här! så himmla fint du gör allt :D kalas!Jag lånar några bilder till bloggen om det är okej?

Ane sa...

Gud vad fint! Kul med all farg som kontrast mot allt vitt man ofta ser! Vad heter det underbara Marimekkotyget?

Linda - www.knorrigt.com sa...

Så fint du har det! :)

Sandra sa...

Men gud så fint och otroligt vilka underbara detaljer! :-)

Maria sa...

Blev jättefint i ert vardagsrum!
Mycket ljusare och så en massa coola snygga prylar på det!

Loppan Lorum sa...

Väldigt lyckad make-over! Jag målade själv över mina cappuccino-väggar med vitt i vintras och det var något av en befrielse :)

Sara/Little Miss Fix It sa...

Ha-ha, betjänten är ju otrolig! Kul att du är uppvuxen med den.