fredag 5 oktober 2007

Skrämselpropaganda!

Efter flera påtryckningar från er, mina läsare, kommer nu en bild på trappan före den är omgjord/fixad/stylad.

Foto: Lotten
De vita fläckarna är spackel om ni skulle undra ;-) Den gula tapeten gör ju sitt till för att förstärka det fula gulnade furut. Men snart är både trappan och tapeten ett minne blott! Vagnstyckena på trappan är jag helt säker på att dem vill jag måla vita. Jag hade tänkt att måla tapeterna vita oxå och ha ett familjegalleri i trappan ner med svart-vita foton i svarta ramar.... Den stora frågan är hur jag skall göra med trappstegen? Från början tänkte jag måla även dem vita.... men fick då rådet att låta dem vara för de slits så fult när de är målade...?
Snälla Blogg-vänner hjälp mig nu med en massa tankar, idéer, inspiration eller bara någon kommentar! Det är ok att spy galla oxå över hur ful trappan och tapeten är ;-)

17 kommentarer:

Skatan sa...

Från ett näste till ett annat:

Jag önskar dig en trevlig helg och hälsar dig välkommen på besök i mitt bo : )

Välkommen!

vinklar o vrår sa...

hihi, jag ska inte spy galla, lovar! ;) Jag kan tipsa om en golvfärg vi använde i vår trappa i förra huset. Den ska vara extra hållbar vilket vi behövde med stor vovve och allt. Den heter Rustibus och är från Alcro. Och den går att bryta i vilken kulör som helst!

Trevlig helg på dig, kraam / Maria

Lotten sa...

Skatan - Tack! Jag kommer tyvärr inte till din sida! Hittar bara en e-mail.... men ingen blogg :(

Sextiotalsvillan - Tack för tipset! Det skall jag kolla upp!

J sa...

Vår trappa är helvit och den slits inte alls!? Men vi går ju heller inte med skor inne. Om ni gör det så slits den säkert.

Anonym sa...

Gult ÄR fult och ihop med furu vet jag inte hur man står ut! Fniss! Då skulle du sett sonens rum förut, mörkt lejongult till furutak-det var som att gå in i en tortyrkammare om man inte gillar fulgult! Vad snygg det ska blii! Måla hela alltet!!! Måla flera varv så nöter det ju inte ner till furun direkt när det nöts. Och det finns ju extra hårdlack till trappor, typ båtlack...Vita trappsteg är sååå fint. Sa hon som också vill måla både trapp och trappsteg!!!

Maria sa...

I senaste numret av Tove var det ett reportage från en dackarförfattarinnas sommarhus. Där var vagnstyckena vita och stegen träfärgade, jättesnyggt! Så vill jag göra hemma. Vi har jättekonstigt, fururäcke mm och själva stegen av ek...

Lotten sa...

Jesso - Ja, jag såg detaljbild av din trappa och den var ju jättefin!

Persilja - Hua, vilken mardröm det låter som ;-) Jag tror det kommer att bli en helvit trappa ändå.... mannen och jag diskuterade det ikväll och det lutar åt det helmålade alternativet just nu!

Maria - Jag skall nog köpa Tove och ta en titt! Ek på trappstegen är ju ok! Måla räcket så blir det nog fint!

Hem & Harmoni Marie sa...

Hejsan... Jag röstar för vitt... :)
Ha en trevlig helg! Kram Marie

Eva sa...

Du kan kanske slipa trappstegen, betsa dem i en mörkare färg och med en bra klarlack på. Det finns klarlacker som inte är så blanka så det inte blir så halkigt. Annars finns det också genomskinlig halkskyddstejp.
Tror att det kan bli snyggt med mörka trappsteg och vitt till

Ha en trevlig helg

Anonym sa...

Tror vita trappsteg skulle fungera. Annars kanske gummimattan med "pluppar" skulle vara läckert (och garanterat halksäkert). Har letat på nätet men hittar ingen sida för att visa vad jag menar. Men det är alltså eg en industrimatta med små rund förhöjningar. Syrran ska ha den i köket, och den är riktigt läcker.

Anonym sa...

Fasiken vad jag gillar dig!!!
Gu så glad jag blev över din kommentar....
Vet du, jag trodde jag skulle skapa värsta debatten om henne....å alla skulle börja hata mig!!!
Men läs krönikan...det är så otroooligt....*kräääk*
Ha det bäst!!
kram!!!!!!

Anonym sa...

hihi...nu har jag tvingat sambon att läsa krönikan åxå.....
Han säger att det är mitt fel, för att jag köper skittidningar som Family living o betalar hennes lön.....=(
Visst är han rätt knäpp, min sambo....?!?!?!
Ha det bra i kväll....Nu ska jag dricka varmt te.....

Lina Gardelid sa...

Ett litet blygsamt tips om ett erbjudande jag har på min blogg just nu som jag kallar "bloggrabatt"!
Kolla in vad det innebär om du är nyfiken...

Jag ursäktar mig även för att tränga mig på såhär ofint och oinbjudet men man vill ju nå nya bloggare också... utan fräckhet kommer man ingenstans. =)

God helg på dig!

Vänliga hälsningar

/Lina

Anonym sa...

Varför inte måla allt annat vitt och lämna trappstegen naturliga. :D

I Veras hus sa...

Har vi inte alla platser hemma som vi VERKLIGEN vill göra om!?
Vår trappa kan jag säga ser värre ut än din*skönt va?skratt*
Jag tycker du ska måla rubbet vitt,sen om du kör tapet eller vitt på väggarna blir nog lika snyggt vilket som.Fotogalleri är suerfint,då ska det kanske vara vitt.Finns färger som är avsedda för golv o dyl.som tål slitage.

My White Cottage sa...

Jag tror, eller rättare sagt jag vet att trappen kommer bli superfin helvit!!! Ska bli spännande att se resultatet! :)

Vad glad jag blev att du vill fortsätta läsa hos mig, trots att du måste logga in!

Kram till dig!

Anonym sa...

Vi hade en precis lika tråkig trappa, minus tapeten. Vår trapp går upp längs en vit murstock istället. Men eftersom murstocken är vit så ville vi inte måla i en helt vit nyans. Istället valde vi nyansen Krita från Alcro. Den är lite grå vilket passade oss bra just där.
Sen har vi limmat fast en grå nålfilt på trappstegen för att halksäkra lite med tanke på att vi kommer ha små barn springandes i trappen.
När vi fixade trappan så bytte vi även trappräcket på övervåningen. Vi snickrade ett med kryss i istället för det gamla som inte ens satt fast ordentligt. Det är mycket finare med kryssen än det gamla räcket som bara var spjälor.